Kennismaken en samenwerken over grenzen heen
Danny Jonker, projectleider LogistiekLerenZonderGrenzen bij KennisDC Logistiek Limburg
“Mijn opa was jarenlang chauffeur, mijn moeder zat op de planning en mijn vader heeft een eigen constructiebedrijf gericht op logistieke ondernemingen. Dat ik door mijn familie de logistieke sector kende, speelde mee in mijn keuze voor de studie Logistics Engineering aan Fontys Hogeschool. Ook sprak de locatie in Venlo me aan, met relatief kleine klassen en een prettige sfeer. Inmiddels ben ik afgestudeerd en werk ik op mijn oude hogeschool. Ik houd me onder meer bezig met lesgeven, het begeleiden van stagiaires in de logistiek, projectleiding en zakelijke dienstverlening.”
“Venlo ligt in een unieke positie ten opzichte van de Benelux en het achterland. Je ontkomt er niet aan om de grens over te gaan. Vanuit het KennisDC Logistiek Limburg ben ik projectleider voor LogistiekLerenZonderGrenzen. Daarin werken we samen met Hogeschool PXL in Hasselt en een groot aantal bedrijven uit de regio. In zowel Belgisch als Nederlands Limburg is de logistiek belangrijk voor de werkgelegenheid. Samen onderzoeken we hoe de logistiek medewerker van de toekomst eruitziet en welke behoeften de bedrijven hebben. Dat vertalen we naar onderwijs en werving. Met als doelen een hogere instroom van studenten én een beter behoud van mensen die al in de sector werken.”
‘Bij elkaar in de keuken en op de werkvloer kijken: daar leren we veel van.’
“We staan dicht bij onze Vlaamse buren wat betreft taal en cultuur maar toch zijn er verschillen. In een grensoverschrijdend project als dit leer je juist die nuances van elkaar kennen. Daarom is het zo goed om kennis te maken en bij elkaar in de keuken en op de werkvloer te kijken. Dat geldt ook zeker voor onze studenten. We stimuleren en faciliteren stages aan de andere kant van de grens. En voor de bedrijven in de regio is het alleen maar voordelig om uit twee vijvers te kunnen vissen. Zeker met de toenemende vergrijzing en de stevige concurrentie met andere vakgebieden.”
“Ik deed ook onderzoek naar wearables in de logistiek: draagbare computersystemen die processen ondersteunen. Dat project heette LOGwear en was eveneens een grensoverschrijdende samenwerking, met een Duitse hogeschool. Ik ben persoonlijk enthousiast over wat nieuwe technieken voor de sector kunnen betekenen. Met bijvoorbeeld Virtual en Augmented Reality kunnen we het onderwijs verrijken. Het zijn technieken die heel goed in te zetten zijn voor trainingsdoeleinden. Zeker nu ik veel les op afstand geef. Ik kan dan toch samen met mijn studenten in een virtueel klaslokaal zitten, en met één druk op de knop in een productiehal rondkijken. Dat zou ik heel mooi vinden.”